هولوگرافی تدریجی رویا

جهان را در ذره شن دیدن و بهشت را در یک گل خودرو، بی نهایت را در کف دست خود نگه داشتن و ابدیت را در یک ساعت. ویلیام بلیک

هولوگرافی تدریجی رویا

جهان را در ذره شن دیدن و بهشت را در یک گل خودرو، بی نهایت را در کف دست خود نگه داشتن و ابدیت را در یک ساعت. ویلیام بلیک

مقابله با استرس

همه ی ما در زندگی روزانه دچار نگرانی و اضطراب می شویم و این اجتناب ناپذیر است اما باید راههای کم کردن این نگرانیها را بشناسیم تا از فلج شدن زندگی جلوگیری کنیم. در ادامه چند راهکار برای مقابله با استرس پیشنهاد شده . شما نیز می توانید مواردی که به ذهنتان می رسد را به این فهرست اضافه کنید.

 

استرس شما از کجا ناشی می شود؟

به جای اینکه بگویید که هیشه نگرانید و اضطراب دارید اما نمی دانید چرا، سعی کنید علت استرس خود را به طور دقیق پیدا کنید. به عنوان مثال این استرس می تواند به علت آزمونی باشد که در آینده دارید یا به دلیل اختلافی است که با رئیس خود دارید یا کارهایی که روی هم جمع شده و انجام نداده اید و به خود بگویید که به این دلیل من اضطراب دارم.

ببینید می توانید توضیحی برای اضطرابتان پیدا کنید. آیا این نگرانی به دلیل یک مساله ی موقت است یا بخشی از کار و زندگی روزانه شما است ( به عنوان مثال مسائلی در اطراف شما وجود دارد که همیشه باعث نگرانی شما می شود)  یا حتی ممکن است بخشی از شخصیت شما باشد مثلن شما فردی عصبی باشید و با کوچکترین مشکلی دچار استرس شوید.

 

چه اموری را می توانید کنترل کنید؟

شاید شما نتوانید رفتار رئیس خود یا مشکلات اقتصادی را کنترل کنید اما می توانید واکنش مناسبی در روبه رویی با مشکلات داشته باشید. می توانید تعیین کنید که پول و زمان خود را چگونه صرف کنید یا چه رفتاری داشته باشید.

بدترین چیز برای استرس تلاش برای کنترل مسائلی است که غیر قابل کنترل هستند چون احساس درماندگی خواهید کرد. پس وقتی عواملی که باعث اضطراب شما میشوند را شناسایی کردید در قدم بعدی عوامل استرس زایی که می توانید کنترل کنید را بشناسید و تعیین کنید که بهترین کاری که می توانید برای رفع نگرانی های خود انجام دهید چیست . در واقع باید مشکلات بزرگ خود را به چندین مشکل کوچک تقسیم بندی کنید و مرحله به مرحله برای رفع آنها فکر کنید، برنامه ریزی کنید و آنچه در توان دارید انجام دهید تا این مشکلات برطرف شوند .


  بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

مدیریت استرس

وقتی دچار استرس می شوید چه کاری انجام می دهید؟

در مورد راههایی که استرس خود را مدیریت می کنید یا با استرس خود مقابله می کنید فکر کنید. آیا از روشهای سالم و مفیدی استفاده می کنید یا از روشهای ناسالم؟ بسیاری از راههای که برای مقابله با استرس در پیش می گیریم سبب بروز مشکلات دیگر خواهد شد از جمله اینکه ممکن است:

سیگار بکشید، پرخوری کنید، ساعات زیادی را پای تلویزیون یا کامپیوتر می نشینید، از خانواده و دوستان خود دوری می کنید، دست از فعالیتهای روزانه خود می کشید، بیش از حد می خوابید ، وقت تلف می کنید ، استرس خود را به دیگران منتقل می کنید مثلن عصبانی می شوید و عصبانیت خود را سر دیگران خالی می کنید و …

شاید این راهها بطور موقت استرس را کاهش دهند اما در دراز مدت سبب بروز آسیبهای بیشتری می شوند.

هیچکدام از این راهها کمکی به سلامت جسم و روح شما نمی کند پس وقت آن رسیده که روشهای خود را در مقابله با اضطراب و نگرانی تغییر دهید.

باید بدانید که در رو به رو شدن با اضطراب و نگرانی ۴ گزینه پیش رو دارید:

۱-    از عوامل استرس زا دوری کنید

۲-    عوامل استرس زا را تغییر دهید

۳-    با عوامل استرس زا سازگار شوید

۴-    عوامل استرس زا را بپذیرید


 برای مطالعه ادامه مطلب بر رووی مدیریت استرس کلیک کنید

مقابله با احساسات منفی

بسیاری از احساسات منفی در صورت تکرار شدن می توانند به عادتهای رفتاری تبدیل شوند و هیچ چیز بدتر از این نیست که انسان برده ی رفتارهای منفی خود باشد.

اگر شما به راحتی عصبانی یا ناراحت می شوید لازم است که نکاتی را برای مقابله با احساسات منفی خود یاد بگیرید، قبل از اینکه به ویژگی های رفتاری شما تبدیل شوند.

 

از توجیه و دلیل تراشی دست بردارید

توجیه ناراحتی

 

وقتی از موضوعی عصبانی و ناراحت هستید سعی کنید که از توجیه کردن خود و دلیل تراشی برای اینکه باید عصبانی بمانید دست بردارید. بسیاری از اوقات دلایل واقعی برای عصبانیت وجود ندارد و احساس ما ناشی از عدم درک دیدگاه طرف مقابل ، بی صبری و نیازهای برآورده نشده است. پس به خودتان حق ندهید که باید این احساس منفی را داشته باشید. اگر زمانی هم دلایل مهم و واقعی برای عصبانی بودن داشتید باید با استفاده از تکنیکهای مختلف سعی کنید که آرامش خود را باز یابید.

 

 

 

 

 

 

 

نقش قربانی را بازی نکنید

 

نقش قربانی

 

هنگامی که عصبانی می شوید و رفتارهای غیر منطقی انجام می دهید مدام برای خود و دیگران عذر و بهانه می آورید که به چه دلیل دیگران سزاوار خشم شما بوده اند و سعی می کنید توجیه قابل قبولی برای رفتار غیر اجتماعی خود بیاورید. مشکل اینجاست که احتمالا این دلایل قابل قبول نیستند و شما با این کار تنها احساسات منفی را در خود زنده نگه داشته و فرصت  آرام شدن ومنطقی فکر کردن و پذیرش اشتباهات خود و یا بخشش دیگران را از خود خواهید گرفت.

 

 

 

 

 

 برای مطالعه ی ادامه مطلب بر روی وبسایت تیده آ کلیک کنید

 

 

رنجش زدایی

تعریف رنجش:

رنجش برابر است با انتظار ارضا نشده،  بنابراین وقتی از رابطه ای انتظاری داریم و این انتظار متناسب با اتفاقی که افتاده نباشد، ما می رنجیم.

وقتی رنجشی به وجود می آید در درجه اول باید درباره انتظار خودمان صحبت کنیم که آیا انتظار به جایی بوده یا نه و اگر به گمانمان به جا بوده، چطور در رابطه ارضا نشده است.

 

در رنجش زدایی ما قصد داریم که از مقاومت کردن در رابطه به سمت ارتباط موثر پیش بریم.

 

تعریف مقاومت

وقتی که مقاومت وجود دارد یعنی ما می خواهیم از خود دفاع کنیم و گفتگویی وجود ندارد. هر کسی تک گویی خودش را دارد و جنگ بر سر قدرت است. اضطراب در درون افراد بالاست حتی در سطح ناخود اگاه.

وقتی افراد با مقاومت وارد رابطه با هم می شوند جنگ بر سر قدرت شکل می گیرد . دو طرف می خواهند که بر یکدیگر غلبه کنند و اتفاقی که  در حال افتادن است را به نفع خود اثبات کنند . به حرف یکدیگر گوش نمی دهند و وارد فضای ذهنی هم نمی شوند . درتکنیکهای رنجش زدایی ما سعی می کنیم از این مقاومت که در آن ارتباطی ایجاد نمی شود به سمت ارتباط موثر پیش برویم.

 

تعریف ارتباط موثر:

 

ارتباط موثر

 

ارتباط موثر یعنی پیام به بهترین وجه کد گذاری و کد گشایی می شود. یعنی آنچه که می خواهم بگویم همان هم احتمالا تا حدود زیادی شنیده و درک می شود. یعنی دو طرف در پی اثبات خود نیستند و  رابطه ای برنده – برنده است .

 

 

 

 

 

یکی از پیش زمینه هایی که ما را به سمت ارتباط موثر سوق می دهد اینست که زمان درست بیان رنجش و ارتباط را درک کرده باشیم .

یعنی وقتی دو نفر از هم رنجیده اند بدترین زمان را برای بیان کردن موضوعی که آنها را وارد ذهن یکدیگر می کند انتخاب نکنند. مثلا زمانی که همسر تازه به خانه برگشته یا هنگام رانندگی یا پای تلفن.


برای مطالعه ادامه مطلب بر روی وبسایت تیده آ کلیک کنید