هولوگرافی تدریجی رویا

جهان را در ذره شن دیدن و بهشت را در یک گل خودرو، بی نهایت را در کف دست خود نگه داشتن و ابدیت را در یک ساعت. ویلیام بلیک

هولوگرافی تدریجی رویا

جهان را در ذره شن دیدن و بهشت را در یک گل خودرو، بی نهایت را در کف دست خود نگه داشتن و ابدیت را در یک ساعت. ویلیام بلیک

طرد شدگی والد در تحلیل رفتار متقابل

تعریف والد:

والد مجموعه است از افکار، رفتار و احساساتی که ما از والدینمان یا جانشینان روانی آنها مانند پدربزرگ، مادر بزرگ، برادر بزرگ و … در خود، درون اندازی کرده ایم.

از آنجا که آدمی در رابطه بزرگ می شود و نوزاد انسان موجودی است ضعیف و نحیف و رابطه به بقای او ختم می شود، نیاز او به بقا ( از منظر روانشناسی تکاملی) باعث می شود که کودک منبعی که او را به بقا می رساند را درون خود جای دهد تا احساس امنیت کند. پس ما والدینمان را درون خود جای می دهیم.

دو نوع والد را درونمان در نظر می گیریم: والد انتقادگر و والد حمایتگر

والد انتقادگر:

اگر والد انتقادگر فعال باشد چه در درون فرد ( بصورت گفتگوی درون) و چه در بیرون ( در ارتباط با سایر افراد) کارش ایجاد ترس و وحشت، احساس گناه، کنترل، هدف گرفتن عزت نفس و در نهایت ویرانی است و ما مدام با خودمان و دیگران در حال جنگیم.

 

والد حمایتگر: 

بخشی از رفتار پدر و مادر است که به واسطه ی آن ما حمایت شده بودیم، تشویق شده بودیم و امنیت گرفته بودیم. وقتی والد حمایتگر فعال شود چه در درون ( به صورت خود حمایتگر) و چه در بیرون ( حمایت و تشویق دیگران) کارش حمایت، تشویق و نوازش خود و افرادی که در ارتباط با آنها هستیم است. اگر فرد در کودکی حمایت مناسبی گرفته باشد ( نه  بیش حمایتگری که سبب نابالغ شدن شود) اعتماد به نفس و عزت نفس پیدا می کند و شخصیت قوی و رشد یافته پیدا می کند و می تواند از درون، خودش را حمایت کند.

 

والد بخشی است که در فرهنگ، اخلاق، مراسم و مناسک و چگونگی ها قرار می گیرد. کسی که والد درونش طرد شود در بخش فرهنگ و اخلاق دچار مشکل خواهد شد.


برای مطالعه بیشتر بر روی وبسایت تیده آ کلیک کنید